Próżniowa próba szczelności klimatyzacji
Próżnowanie układu klimatyzacji jest bardzo ważną czynnością. Główne zadanie to usunięcie wody z instalacji. Aby przyspieszyć ten proces możemy układ napełnić azotem, a następnie po jego usunięciu ponowne wykonanie próżni. Zabieg można powtórzyć kilkakrotnie. W przypadku gdy układ klimatyzacji jest napełniony czynnikiem chłodniczym, musimy go odessać z układu, a następnie wykonać próżnię. Czynnik należy odessać do butli dwuzaworowych. Metoda kontroli szczelności polega na wytworzeniu w instalacji próżni za pomocą pompy próżniowej, kontrolowaniu utrzymania próżni za pomocą manometrów. Nieszczelność będzie się objawiała stopniowym spadkiem ciśnienia. Jeżeli mamy bardzo dużą nieszczelność, nie uda nam się osiągnąć próżni w układzie. Jak instalacja jest zawilgocona, po uzyskaniu próżni ciśnienie nam nieznacznie wzrośnie, spowodowane jest to odparowaniem wody, która znajduje się w instalacji. Wówczas zabieg próżnowania trzeba powtórzyć wielokrotnie. Zalecane jest uzyskanie ciśnienia na poziomie niższym niż 270 Pa.